2010. március 19., péntek

Erőviszonyok - csoportfejlődés

Ma huzamosabb ideig degutévéztem (ültem a ketrecük előtt, és figyeltem). Aztán kiengedtem a deguclikat, és tovább figyeltem. És elkezdtem csodálkozni kicsit. Az erőviszonyok korántsem olyan kiegyenlítetlenek, mint hittem. Most, hogy már a messze rohanó deguról is tudom melyik-melyik, érdekes dolgot vettem észre. A fogócskánál nem mindig Muki a fogó, és a mászókázásnál sem mindig Muki van felül, sőőőőt! Szóval ez hasonlít a csoportfejlődés fázisaira. Először van ugye az alakulás, utána a viharzás, norma alakulás és a működés.


Alakulás: megfigyelés, célmeghatározás, a tagok igyekeznek jó benyomást kelteni, de bizonytalanok még az elvárásokat tekintve.
Viharzás: körvonalazódnak az egyéni különbségek, a tagok közt versengés indul a szerepekért és státuszokért. (vita, sok kommunikáció)
Norma alakulás: a szerep és norma kialakulásával a korábbi konfliktus megoldódik. Egyértelművé válik, milyen viselkedést fogad el a csoport.
Működés: összetartó erő, kohézió kialakul, célelérés.

Ha jól sejtem az első pár nap az Alakulás jegyében telt. Felmérték egymás erősségeit és hiányosságait, kicsit engedékenyebbek voltak, kicsit kíváncsiabbak, kicsit félénkebbek.
Most a Viharzás végefelé járhatunk. Akkor kezdig a bugyborékolást, és forgolódva a másik mögé kerülést, amikor valamilyen kívánatos dolog kerül a képbe, aminek a birtoklásáért megéri kockáztatni. Ilyen az etetőtálka, a játszótér, a felső terasz, házacska, sőt, még a szobaajtó nyíló fele is. Rendkívül sokat bugyborékolnak, és megmásszák egymást. Pl a TV alatti búvóhely feletti főnökséget rendszerint Töpi nyeri el, a játszótéren egyenlő eséllyel boss-oskodnak, de a ketrecben Muki a főnök.
Ha ez a csoport minden tagjának (konkrétan Mukinak és Töpinek is) megfelel, akkor átléphetünk majd végre a Norma alakulás fázisába. Pl egy idő múlva már nem harcol Muki a Tv alatti búvóhelyért, mert tudja, hogy az Töpié.
Így már mindenki szereti a másikat, és nincs bizalmatlanság, mindenki tudja, mire számíthat, és végre csend-rend van, és nyugalom.
Persze ezt az idillikus rendet könnyen felboríthatja egy új jövevény, vagy egy extra finom falat, vagy egy új játék a játszótéren, stb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése